Welzijn op het werk in het AI-tijdperk: vriend of vijand?

door | AI

Stel je voor: je komt ‘s ochtend op je werk en je wordt begroet door een vriendelijke AI-assistent die je helpt je dag te plannen en je dagelijkse taken te organiseren. Terwijl jij creatief aan de slag gaat (want die routinetaken zoals e-mails verwerken zijn natuurlijk ook al overgenomen door jouw AI-assistent), volgt deze virtuele assistent je gedrag en signaleert tekenen van stress, vermoeidheid, of zelfs angst. Onmiddellijk biedt het gepersonaliseerde ondersteuning en suggesties aan om je Wellbeing en prestaties te verbeteren. Zo lever jij je beste werk af én voel je je ontspannen en voldaan. 

Klinkt als een ver-van-mijn-bed-show? 

Wel, op sommige werkplekken is dit reeds het geval. En waar dat nog niet zo is, kan dat binnenkort snel veranderen. De realiteit is dat AI (kunstmatige intelligentie) in een razend tempo aan terrein wint in ons leven – en dus ook op onze werkplek. 

Er is al veel verteld en geschreven over de impact van AI op onze productiviteit en efficiëntie, maar wat met ons Wellbeing?

Wat is de impact van AI op het welzijn van medewerkers en teams?

Wij hebben wat research gedaan en hier zijn onze bevindingen: 

  1. AI heeft een positieve impact op het welzijn van medewerkers. 
  1. AI heeft een negatieve impact op het welzijn van medewerkers. 

Huh? Ja, dat lees je goed. De impact van AI is tweeledig, en het kan beide kanten op gaan. 

We staan voor flink wat uitdagingen. Meer dan één op vijf medewerkers in België ervaart onzekerheid op de werkvloer door frequente technologische veranderingen.  

  • Medewerkers maken zich zorgen over de toekomst van hun baan en dat leidt tot angst en stress. Hoe zal AI hun werk beïnvloeden? Zullen AI-systemen sommige of al hun taken overnemen? 
  • De implementatie van AI leidt tot minder menselijke interacties tussen collega’s op het werk, terwijl positieve verbinding juist zo belangrijk is (het is dan ook één van onze 7 Wellbeing pijlers). 
  • AI zorgt ook voor een toegenomen werkdruk en stress. Het automatiseren van bepaalde taken bespaart medewerkers tijd, die werkgevers graag opvullen met nog hogere doelstellingen en verwachtingen. 

Maar er is ook positief nieuws. AI kan evengoed een krachtige bondgenoot zijn in het bevorderen van Wellbeing op het werk: 

  • AI kan stress verminderen door saaie en repetitieve taken over te nemen, zodat medewerkers zich kunnen richten op interessantere, creatievere aspecten van hun werk. 
  • AI kan medewerkers persoonlijke ondersteuning bieden door hun gedrag te monitoren en tekenen van stress en angst te identificeren. 
  • AI kan de samenwerking en efficiëntie binnen en tussen teams verbeteren door de betrokkenheid, productiviteit en communicatiepatronen van medewerkers te analyseren. 
  • AI kan zelfs een belangrijke rol spelen bij het identificeren en aanpakken van vooroordelen en discriminatie op het werk door gedrags- en communicatiepatronen te analyseren en passende acties voor te stellen. 

Het is dus cruciaal om een evenwicht te vinden tussen de positieve en negatieve aspecten van AI op de werkplek.  

Weet jij niet waar te beginnen? Wel, we’ve got you covered! 

Boek nu een keynote omtrent de impact van AI op ons werk en welzijn door Ann De Bisschop, of organiseer een workshop met je team om hiermee aan de slag te gaan. Zo zorgen we er samen voor dat dit een win-win verhaal wordt voor iedereen.