Wellbeing strategie: een waardevoorstel voor je medewerkers

door | Tips & tricks

Heb jij je ook al eens afgevraagd hoe je in hemelsnaam aan de slag moet gaan met het bepalen van je wellbeing strategie?  Hoe begin je eraan, welke keuzes maak je, hoe zorg je dat je keuzes bijdragen tot je doelstellingen.

 

Zoals je intussen weet, werken we in The Circle of Wellbeing rond 7 Wellbeing pijlers. Die vind je uitgebreid terug op deze website. Alleen, als ondernemer of leidinggevende heb je intussen allicht ook reeds begrepen dat het onmogelijk is om ze allemaal tegelijk aan te pakken, want je business blijft intussen natuurlijk ook gewoon draaien.

 

En dan komt al snel de vraag : hoe bepaal je dan waar op in te zetten, welke prioriteiten te leggen?

Eén interessante optie, die wij zelf ook toepassen, is om je te baseren op het model van Crawford & Mathews (2001), dat in het bepalen van bedrijfsstrategieën vaak gebruikt wordt om de waarde propositie voor je klanten vorm te geven. En je medewerkers, dat zijn toch je interne klanten, niet?

Voor wie er zelf mee aan de slag wil, lichten we graag een tipje van de sluier. Zo pak je het aan:

 

1. Gebruik als waarde-elementen de 7 pijlers, want dat zijn de elementen waarmee je waarde kan creëren voor je medewerkers

 

 

2. Bepaal in welke pijler je wil domineren. Dit betekent dat je in dat domein echt de ‘best in class’ wil zijn, zodat kandidaten en medewerkers jou als referentie hanteren als ze het hebben over het ‘schoolvoorbeeld van …’ .

 

3. Bepaal in welke pijler jouw organisatie zich wil differentiëren. Je hebt niet de ambitie om in die pijler de allerbeste, dé referentie, te zijn, maar wel om bij de top 3 te horen als je vergeleken wordt met andere bedrijven in jouw sector.

 

4. Als je die keuzes hebt gemaakt, betekent dit automatisch dat je voor de andere pijlers op zoek gaat naar wat nodig is om marktconform te zijn. Wat is de minimale verwachting van kandidaten en medewerkers en wat kan jij alvast ondernemen om aan die verwachtingen te voldoen?

 

Wat zijn nu de belangrijkste voordelen van dit model?

 

  • Je wordt gedwongen om duidelijke keuzes te maken en de initiatieven die je vervolgens neemt te beperken. Zo blijft de implementatie van je wellbeingbeleid ook haalbaar en behapbaar.
  • Je creëert zo de mogelijkheid om intern duidelijk te communiceren waar je als organisatie voor wil staan, wat jullie belangrijk vinden met het oog op het zorgen voor het welbevinden van je medewerkers. Het laat je toe om op een eenvoudige en transparante manier te communiceren, wat ontegensprekelijk een positief effect heeft op het creëren van buy-in en herkenbaarheid bij je medewerkers.

 

Probeer het eens uit, je zal merken dat deze benadering rust brengt in zowel de directiekamer als je organisatie en je zal toelaten snel mooie successen te vieren.

 

 

Veel succes ermee!