Dit artikel verscheen in HRmagazine:
Wellbeing consultant, keynotespreker en oprichter van The Circle of Wellbeing Ann De Bisschop ziet drie prioriteiten voor het beleid op vlak van welzijn in organisaties. Ze wijst ook op de collectieve verantwoordelijkheid voor welzijn. “Iedereen die leidinggevende is, draagt een verantwoordelijkheid voor mensen.”
Dit zijn haar drie prioriteiten voor welzijn:
1. Absenteïsmecijfers nemen alarmerende proporties aan
Medewerkers kreunen onder de werkdruk en vallen uit. Als gevolg van afwezige collega’s, groeit de werkdruk nog verder. Een vicieuze cirkel. De overheid stimuleert de werkbaarheidscheques zodat ondernemingen ondersteuning krijgen om knelpunten rond werkbaar werk binnen de organisatie in kaart te brengen en aan te pakken. De aandacht voor de mentale gezondheid van de medewerker blijft dus terecht hoog op de agenda staan. “Wist je dat het hoogste aantal burn-outcijfers terug te vinden zijn bij de jongste generatie medewerkers?”, aldus Ann De Bisschop. “Zij kijken anders naar de betekenis van werk op hun leven.” Toch pleit ze niet voor een exclusief generatiemanagement, wel voor wederzijds begrip, leren en inspireren van elkaar.
2. Leiderschap
Meer dan ooit is leiderschap een cruciale factor voor welzijn op het werk. “Je mag de rol van de leidinggevende in het absenteïsmecijfer niet onderschatten”, aldus Ann De Bisschop. Welzijn is een gedeelde verantwoordelijkheid voor het individu, de leidinggevende en de organisatie. Driemaal en. “Uit onderzoek blijkt dat de leiderschapsstijl voor 32 procent het risico op burn-out bepaalt. Hybride werken vereist bovendien een aangepaste leiderschapsstijl die inzet op connectie en empathie.”
3. Leren en ontwikkelen
Om geëngageerde en gemotiveerde medewerkers te hebben, moeten organisaties inzetten op levenslang leren. In het bijzonder sinds artificiële intelligentie een prominente plaats heeft veroverd in de bedrijfswereld én in het hoofd van talloze medewerkers. Mensen malen in het hoofd over de impact van AI op de duurzaamheid van hun job. Organisaties zullen steeds meer aanwerven op basis van persoonlijkheid: medewerkers die zin hebben om te leren, die creatief zijn en die openstaan voor vernieuwing.
Chief enthousiasm officer
Valt er werkelijk heil te rapen van de aanstelling van een chief happiness officer? Ann De Bisschop gelooft eerder in de chief wellbeing officer. “Welzijn gaat breder dan geluk. Happiness is te eng. Het is een utopie te denken dat de organisatie verantwoordelijk is voor het werkgeluk van de individuele medewerker.” Haar favoriet is de ceo, maar dan in de betekenis van de chief enthousiasm officer. Maar finaal is iedereen die leidinggevende is verantwoordelijk voor de mensen. “Welzijn is een collectieve verantwoordelijkheid. Werk met ambassadeurs van overal in de organisatie. Bevraag hen en ontdek de verscheidenheid van meningen over welzijn op het werk.”