Ik hoop dat wie dit leest en voor een werkgever werkt, regelmatig feedback krijgt.
Ik hoop dat je niet voor een bedrijf of organisatie werkt die nog steeds een “jaarlijks evaluatiegesprek” met je houdt …. Want helaas zijn die er nog steeds. Ook al is dit compleet voorbijgestreefd.
Feedback geef je vandaag continu en op informele basis. Ook waardering tonen én uitspreken is essentieel als je gemotiveerde en gelukkige medewerkers wil. Wist je dat – als je appreciatie toont – de motivatie van je medewerkers met 88% stijgt? En dat ook de retentie verhoogt met 68%? Niet onbelangrijk in de huidige “war for talent”.
Iedereen wordt graag erkend en bevestigd in wat hij of zij doet. Wees dus gul met gemeende complimentjes. Eindig een vergadering met een mooi compliment. Merk positieve acties op. Positieve feedback kan je in groep geven. Negatieve feedback geeft je beter individueel. Feedback geven doe je best met het wat ik het “4G model” noem. Het helpt om structuur te geven
aan je gesprek :
1: Gedrag – je beschrijft het gedrag dat je collega laat zien en waar jij feedback op wilt geven
2: Gevoel – je beschrijft het gevoel dat je daardoor krijgt
3: Gevolg – je beschrijft het effect van dit gedrag op jou en de omgeving
4: Gewenst gedrag – hier vertel je wel gedrag je graag zou zien en welke positieve gevolgen dit zal hebben
Door waardering te tonen en regelmatig feedback te geven, krijg je een hoger engagement, meer gemotiveerde collega’s en daardoor ook betere resultaten! En daar kan Klara binnen The Circle of Wellbeing heel wat advies en tips geven.